2008-04-19

The Kids - Hon är förälskad i lärar'n

 
Här har vi ett typiskt sådant omslag som kommer kommenteras av en viss sorts läsare. Någon som hade sin prime time kring 1981 och som högljutt försöker försvara hela konceptet för att slippa inse sin egen skamfyllda roll i det hela. Argumenten brukar vara att "det var en annan tid", "alla såg ju ut sådär"och att "folk följde ju bara modet".

Saken är att det faktiskt inte är ok. Det är som att höra nazismens förbrytare hävda att de bara följde order. Inte med fullt så hemska resultat kanske, men bara se på detta skivomslaget. Världen har fått lida av era brott!

Lägg märke till byxorna med härligt utpräglade cameltoes, en grisrosa I-shirt, slitet blonderat hår med mörk utväxt, ett tunt armband, paljettgördel om livet, en bredbent pose med knutna nävar, Ludgo-hållning i högerkanten med scarf och utstrålning som en komapatient, fluff-luggen bredvid honom/henne och hela den massiva coolhet som hänger i luften.

Vidare är skivan full av gyllene textrader i stil med "I kväll ska jag på diskodans - Nu har jag fått en jättechans" och höjdarlåten "The kids ÄR alright".

1981.

40 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, underbart! Guilty as charged! Jag läste något mycket omvälvande i Metro igår, att Herr Dryck skall vara en kvinna...? Hon lyftes fram som en FÖRFATTARINNA! Kan detta stämma? Min värld ställdes på ända, som den där gårtan där man inte kan tänka sig att kirurgen var en kvinna. Kan en Herr vara Fru...?

Thomas sa...

Dessa Kids (fast jag tycker nog de borde vara lite för gamla för att kalla sig själva Kids) får mig att fundera över hur de ser ut idag. Vilka är deras livsöden? Lever alla? Vilka har suttit i fängelse? Fru, barn och volvo?

Jan jävulbock sa...

Killarnas utstyrsel får mig att genast börja tänka på ett annat band från den tiden - nämligen Noice. Omslaget till deras "Bedårande barn av sin tid" bjuder på minst lika katastrofalt klädmode som den här med Kids. Tur då att man var lite för ung på den tiden för att gilla sådana band; och i och med det kan även jag utbrista i att det här ser för jävligt ut. Ta bara killen i mitten. Hans byxor är så tajta att de framkallar det där som tidigare visats upp av Christers och av en viss dödliknande Snoddas från Karlstad. Och killen med Ludgo-hållning - undrar om han är släkt med en viss Ludgo-Roland, eller om han på någotvis beundrar honom?

aslakr sa...

Ble denne gitt ut på svensk!? «Forelska i lærer'n'» var en megahit i Norge i 1980.

Vokalisten Dag Ingebrigtsen har mer eller mindre samme stil fortsatt.

Herr Dryck sa...

Japp, det blev den! Den är producerad och pressad i Norge, men all text är på svenska!

Daniel sa...

Påminner om The Sounds look, Med maja Ivarsson i spetsen!

Anonym sa...

Tidstypiskt men fördenskull inte automatiskt katastrofalt. Alla 80-talsomslag har sina brister men speglar onekligen hur det såg ut på den tiden. Precis som 70-talets utsvängda brallor och 50-talets brylcreme o skinnjackor. Allvarligt talat, Herr Dryck, det krävs lite mer för att uppröra oss än detta...

Bim H-D sa...

Hm, Noice kopior, eller försök till? Nja, och de var väl inte direkt några vita, änglar? Hm... Undrar om inte det tom var som så att man räknades som något ONT om man ägde en skiva av just Noice, ahhh... man är alltså ond, hm...
Hrm, den där i mitten - första två ögonspelen över omslaget. Ja, då såg jag en underutvecklad tjej i beige tröja under jackan. MEN, sen insåg jag... Nä, detta är ju en han, eller är det en det? ;)
Hrm, lack går ju inte ens bort numera - är på mer eller mindre inne på leggings och vissa jeans, igen!!! och vissa andra saker på bilden... dock stryker vi frisyrerna ja...
Må så grankott... ngn som inser att detta var en tid - på sitt sätt... tom helylle(?) Gessle och polare hade liknande frisörer, troligen ;)

Anonym sa...

Herr Dryck ditt CP.

Fattar du inte att detta var en annan tid och att folk bara följde modet? Alla såg ut sådär i början av åttiotalet!

/Devo Paljett

Barbro Binda sa...

UNDERBART! Så pubertalt, man riktigt känner hur finnarna bryter fram! Jag har alltid trott att Herr Dryck är kvinna. Hoppas det ÄR så! Omöjligt är det i alla fall inte!

Anonym sa...

Ett blont Tokio Hotel!

Mårten sa...

Noice var mycket fulare än de här pojkarna.

Anonym sa...

Mitt exemplar har i alla fall den norska versionen på baksidan.

Michael sa...

"anonym" (Devo Paljett)... Folk som följer mode ÄR CP - eller i alla fall lätt utvecklingsstörda, eftersom de uppenbarligen saknar egen vilja och en förmåga att tänka för sig själva.

Precis som HD förutspådde skulle det komma något jävla spånhuvud och försöka bortförklara den totala idioti som omslaget speglar med hjälp av det uttjatade mode-argumentet. Jag blir äcklad, både av dig och av personerna på omslaget, som jag om jag mötte idag fortfarande skulle se ner på och förakta. Att "följa modet" till den milda grad att man klär sig SÅ DÄR kan bara vara ett tecken på sinnesslöhet.

(Om ditt inlägg händelsevis var ironi - man kan ju i alla fall hoppas - kan du bortse från ovanstående, men andra personer som seriöst hyser samma åsikt ska fortfarande ta åt sig!)

Anonym sa...

Jag undrar varför killen till höger inte har dragit av sig våtdräkten? Eller är han kanske en utklädd säl som försöker gömma en av sina fenor i en sko?

Batra sa...

Fan. hittade den här bloggen först nu. Det blir en lång natt.

Ema sa...

haha mannen i mitten ser ut som den glade pianisetn Stefan i "Så ska det låta", är detta hans tidiga karriär tro haha

Erik F sa...

Alltså han längst till vänster förbryllar mig.

Han står ju i helt vanliga jeans och en tröja som går o köpa på H&M idag... sen ser han lite försynt ut också. Han lär -inte- vara hårdingen i bandet.

Jazzie sa...

Lille GrisRosa har tränat på gym i en månad för att kunna visa upp lite schyssta biceps, men vad hjälper det när Blondie står blottar kycklingbringan med fullt bres på benen. Men jag undrar om inte killen i randigt faktist är läraren, som råkade komma med av misstag, eller för att platsen där var ledig.

Magnus sa...

Det är verkligen rejäla transvibbar på det här omslaget (rosa linne? bar bringa och flödande fönat hår? hållningen hos flera av dem!) Och visst, så var det också med Noice - men en del av det där finns idag också om än inte lika tydligt i kläderna. Som någon skrev om Ronnie Sandahl: det finns alltid plats för en halvtuff kille med hundögon som kokett gråter i spalterna...

buster sa...

Herr Dryck författarinna?
Nej, herr Dryck är med största sannolikhet man; alla tecken tyder på manlig humor (av bästa slag)...

Molly sa...

1981 var jag 19 år ung och kan således av egen erfarenhet säga att alla inte alls såg ut sådär. Vi som gillade Iggy, Blondie, Pretenders, Talking Heads, Imperiet mm, hade en helt annan klädkod. 80-talet var aldrig så homogent som i efterkonstruktionerna. Kolla på gamla Thåström-bilder, inte fan så han ut sådär.

:)

buster sa...

De här grabbarna har lärt sig den viktigaste regeln av alla av de "riktiga" banden: Komma i håg att inte se glad ut när man fotograferas: de e coolt, va, kom igen, va, vi e balla, va, å sånt, va.
Jovisst...

daniel sa...

http://www.thekids.no/diskografi.html

provlyssna på klipp ( för mig funkade inte klippen om jag inte laddade ner dem)

Glamourbibliotekaren sa...

ååå, denne låten var den første jeg virkelig digget! Jeg var seks år. OG jeg likte han til venstre i stripete trøye..

Liz1e sa...

men f-n vad kul man hade!

Anonym sa...

Hahahaha! Jag gick precis in och lyssnade på ljudklippen på The Kids hemsida som någon tipsade om här. Kan bara säga att musiken och omslaget kompletterar varandra väldigt bra och ger en övertygande bild om varför nostalgi gällande detta specifika decennium icke rekommenderas av 9 av 10 läkare.

Adolph sa...

Må med skam innrømme at jeg måtte slåss med en av disse tilbake på 80 tallet, ikke sikker på hvem, men jeg vant og måtte overnatte i glattcelle.

DET VAR VERDT DET!!!

Mi sa...

Hahahaa... ska jag skämmas nu bara för att jag har både den här skivan och Noice i min vinylsamling? ;)
Fast jag kan aldrig tänka mig att låtarna är lika bra nu som då.. var de ens bra då???

Feedback66 sa...

Nej, det här går verkligen inte att försvara med att "det skulle se ut så på den tiden". Bedrövligt.

Anonym sa...

Ser ut som ngt man hittar på Debaser ju....

Supermegatax sa...

Vad är coolast? Titeln, bandets namn eller kostymerna?

Doc sa...

Hahaha, jag är nog en sån som hade min prime time 1981. Jag minns till och med när låten som skivan fått sin titel av var lite inne, för det var den faktiskt. Jag lyssnade på hårdrock med artister iklädda kläder som dessa och jag hade inte en tanke på att det var fult.
För straffbart fult är det och jag har inget att säga till mitt försvar.
Jag råkade halka in här och blev helt fast i flera timmar. Du har banne mig en av de roligaste bloggar jag stött på.

Anonym sa...

Kan inte låta bli att dra paralleller till E.M.D, särskilt Danny Saucedo. Samma blondering, samma coola poser och samma korta (?) tid i rampljuset.

Anonym sa...

hi,hi....jeg var konfirmand dette året og vilke minner man får når man ser omslaget kan jeg. "Forelska i lärer´n" var en stor hit.
Dag Ingebrigtsen, er mörkhåra idag, ellers ser han stor sett fortsatt slik ut.
http://www.dagingebrigtsen.no/

Ryset sa...

Åkte skate mellan 1976 till 1992 så jag har missat allt .Vad skönt med internt så man hänger med Dhouu

Neurotica sa...

Äkta fult.Inte ens indiepop-fulsnyggt på ett konstnärligt vis.
Det är nog mest titeln på låten som förbryllar mig egentligen(den är äkta naiv a´la Freestyle och tidigt åttiotal),likt "Dumdum telefon" som någon annan hette på ett annat omslag(det med den mordiska katten).
Jag kan själv inte fatta att folk hade sådan gräslig smak även på tidigt nittiotal,jag gick fan i gymnasiet då och vill inte minnas att det var så jäkligt=D

Daniel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Daniel sa...

Åh, skamfyllda, pinsamma land! Det som verkligen stör mig är att vi inte alla är eniga om det här i just den här frågan. Det som stör mig är det faktum att du /brukar/ få mejl från människor som försvarar det här. Det trodde jag inte var möjligt. 1981 var jag inte född, och *host*, det är jag sanerligen glad för!

Anonym sa...

Han längst till vänster har tydligen hamnat i rökrutan eftersom han delvis är dold i nikotingaser.