2013-06-26

Cher - Prisoner


Här står Cher, naken och kedjad med kättingar i en massa läckra färger. Hon trycker häcken mot en pelare, en annan pelare har brakat omkull, en tjock orm ligger och gnäller på marken och så finns det förstås gas.

Men det som redan såg ut som en lågbudgetstudio från inspelningarna av "Young Hercules" petades raskt ner till "Niornas cabaret på Köttkuleskolan" genom bruket av en våldsamt dålig kuliss. Bara en mörk fondvägg på andra sidan valvet hade varit bättre, ett svart tråkigt hål hade varit mer fantasieggande. Något som däremot är fascinerande är de uppenbara parallellerna mellan den kassa kulissen och Chers storsatsning på plastikkirurgi som pågått sedan åttiotalet fram till idag.

Den där kulissen är ett fruktlöst försök att övertyga åskådaren om att det vi ser är naturligt och vackert. I själva verket lurar det där falsariet inte någon, utan det är fullständigt uppenbart att det vi ser är något konstgjort. Det är alldeles platt, uttryckslöst och får en att tänka att det hade sett mycket bättre ut om de aldrig hade försökt skapa någon illusion. Precis som med Chers ansikte.

1979.

2013-06-24

Elba Ramalho - Fogo na mistura


Elba sitter och vrålar panikartat i en ställning som måste ha varit det allra sista alternativet som de testade, med ena knät i golvet och det andra benet uppvridet fullständigt åt sidan. Det är en benställning som får henne att påminna om en mycket stor insekt, eller som om hon gör reklam för en sko. Ena armen är märkligt svävande i en ”känna på säden som i Gladiator”-gest och den andra är onaturligt framvriden med armbågen framför kroppen.

Klädvalet är inte mycket bättre; en massa spretigt tylltrassel, nätstrumpor och en basic bh. Upptill har Elba valt en foundation som ger ansiktet en annan skär nyans än den övriga huden, orange ögonskugga och den härligt yviga frisyr som man får till genom att slicka vaniljsås från ett fulladdat bilbatteri. I örsnibbarna har hon hängt ett par Abu Garcia Facette 12 g som knappast kommer hjälpa henne att få napp. Det mest uppenbara är förstås det hysteriska ansiktsuttrycket, en min som man finner hos någon som är i färd att antingen bli uppäten eller äta upp någon annan.

1985.

2013-06-17

Kvintetten Olsson - De' ska vi* sjunga

 
Det är viktigt att vara tydlig och metodisk, och här har vi ett gäng som vet hur man gör. "De' ska vi sjunga" lät käckt och bra, en titel att satsa på. Men där någonstans var det någon som sa ifrån, kanske var det Kurt.

-Vaddå VI, det kan ju misstolkas fullständigt. Jag vill ha med min ko på bilden, och jag vill ha mitt hus i bakgrunden. Då kan man ju tro att det är de som ska sjunga, eller två av oss och huset, eller åkern och träden i bakgrunden. Vi behöver en asterisk, det är viktigt med tydlighet. Varför kommer du i beige skjorta förresten, varför måste du förstöra hela tiden? Jag blir så trött.

Slutligen valde de att ställa sig bakom den motvilliga kossan, som förgäves försöker vända bort huvudet. Notera det smarta draget att välja grön textfärg mot grönt gräs.

Inget årtal.

2013-06-09

Det är sång i min själ idag!


Det är min själ sång idag! Fem oskyldiga barn har släppts iväg utan sina föräldrar, och har här fösts in i ett buskage uppe på en höjd. De tvångsunderhålls av tre uniformerade främlingar som spelar kornett, handklapp och psalmbok. Den som någonsin hört ett musikaliskt stycke framfört på kornett, handklapp och oförstärkt sång vet att det blir ett mycket sparsamt och obalanserat arrangemang som är svårt för de flesta att uppskatta. Parallellen till Sydkust-Teamet är förstås uppenbar.

Bilden är tagen av en person som ville få till ett fotografi ur ett läckert fågelperspektiv, men som saknade en pall att stå på. Lösningen blev att ta bilden med kameran på raka armar uppåt sträck, vilket vi tydligt kan se av skuggan i bildens nederkant.

Slutligen pryds skivan av ett typsnitt som man vanligen finner på Absolute Irish folk songs 14 eller på etiketten till någon obskyr whisky som det är lite tufft att tycka om.

1976.

2013-06-07

Det är fullkomnat


Här har vi att göra med en jubileumskör som lovsjunger tillsammans,
och ett bättre uttryck för glädje och jubel har sällan skådats! De enades om att låta sin fröjdefulla samvaro representeras av en genomgrå bild av slask, plogvallar, en död fasad, ett stripigt grenverk och en tom flaggstång.

Det är fullkomnat, fullkomligt bombtråkigt. Kom, låt oss skrika oss varma!

1976.